Svetainė – tai lyg vizitinė kortelė, kurios dėka vartotojas nusprendžia ar nori bendradarbiauti arba įsigyti produktą iš svetainės savininkų, o gal tęs paieškas kitur. Kitaip sakant, svetainė – dalis verslo sėkmės, o su savo pajamų šaltiniu eksperimentuoti neverta. Pasaulinėje praktikoje yra sukurti būdai kaip programą ar tinklalapį pritaikyti prie vartotojų poreikių. Vienas iš būtiniausių metodų – vartotojų patirties tyrimas (angl. user experience research).

Vartotojų atsakas – gyvybiškai svarbus

Išgirsti savo vartotoją būtina, norint suprasti naudotojo poreikius bei užtikrinti grafinės medžiagos tinkamumą (kaip į ją reaguoja svetainės lankytojas?).

Naudotojų testavimą moderuoja ekspertai, kurie analizuoja vartotojų elgesį darbo su programa metu. Tyrimo rezultatai priklauso nuo pasirinkto tyrimo metodo, o jų yra nemažai. Žemiau keletas iš jų.

 

Galvok – garsiai” 

Vienas populiariausių ir seniausių metodų. Jau pats pavadinimas išduoda, skatinimą sekti ir protokole fiksuoti sistemos naudotojo sąmonės srautą.  Jokiu būdu, tai nereiškia, kad tiriamieji kviečiami į diskusiją. Tiesiog realiu laiku atsakydami į klausimus suteikia grįžtamąjį ryšį ir emocinį atsaką. Tokio testavimo metu ekspertas prašo dalyvį atlikti tam tikrą veiksmą ir kartu pasakoti ką jis pastebi. Atliekant testavimą verta atkreipti dėmesį, kad tiriamiesiems nesusidarytų įspūdis, kad jie yra egzaminuojami. Svarbu, kad žmogus būtų neįsitempęs ir sistema naudotųsi kaip jis yra pratęs. Taip pat kai kam dėl praktinių sumetimų sudėtinga atlikti dvigubą užduotį.

 

Retrospektyvus galvok garsiai

„Retrospektyvus galvok garsiai” (angl. Retrospective Think Aloud)  interviu metodu dirbama tyloje. Pasirinkus šį metodą dalyvių prašoma atsekti savo veiksmų seką, jau sesijai pasibaigus.

Tam  dalyviai žiūri vaizdo įrašus, tačiau  šis metodas turi trūkumų. Paklaidos tikimybė dramatiškai didėja priklausomai nuo laiko trukmės praėjusios tarp sesijos pabaigos ir interviu pradžios. Juk atmintis gali klysti.

 

Ištirti realiu laiku (angl. concurrent probing)

Metodas panašus į galvok garsiai, bet procesas yra nepririštas prie tikslaus scenarijaus.

Dalyviui, atliekant užduotį,  pasakius ką nors unikalaus ar įdomaus testuotojas jam užduoda papildomus klausimus apie ką tik išsakytą mintį. Metodas leidžia atskleisti netikėtų situacijos interpretacijų, bet prailgina užduoties atlikimo laiką.

 

 

Metodo pasirinkimas

Prieš pasirenkant metodą verta pasitarti su profesionalais. Tyrimo metodikų yra įvairių – pradedant galvok garsiai ir baigiant žmogaus kūno kalbos tyrimais tokiais kaip pvz. akių pozicijos ekrane sekimas.

 

 

Svarbu:

Tiriant vartotojus nuolat iškyla klausimas – koks vartotojų testavimo skaičius yra optimalus? Vienareikšmio atsakymo nėra. Testuojamų vartotojų skaičius priklauso nuo projekto sudėtingumo ar testavimo sesijų.

Jau senokai prigijo praktika testuoti mažą žmonių grupę (pvz.: dešimt) ir remiantis jų atsakymais didinti arba ne tiriamųjų skaičių. Juk jeigu ties viena ar keliomis sritimis visų naudotojų atsakymai sutapo, nėra reikalo tuos pačius atsakymus išgirsti iš dar dešimties? Visgi, jeigu nuomonės kardinaliai skiriasi papildomi duomenys ir tiriamieji tampa gyvybiškai būtini.